În situaţiile în care nu se asigură serviciul
de alimentare cu apă potabilă la parametrii fizici şi calitativi
prevăzuţi în indicatorii de performanţă
Scop: Scopul prezentei
proceduri este de a stabili regulile de reducere a valorii facturii în
situaţiile în care nu se
asigură serviciul de alimentare cu apă la parametrii fizici şi
calitativi prevăzuţi de indicatorii de performanţă ai
serviciului de alimentare cu apă aprobaţi de către Consiliul
Local al Municipiului Oradea.
1. Domeniu de aplicare
Prezenta procedură reglementează metodologia şi
responsabilităţile pe care le au funcţiile implicate în stabilirea
cuantumului de reducere a facturilor emise utilizatorilor, în concordanţă cu
gradul de neasigurare a serviciului de alimentare cu apă la parametrii
fizici şi calitativi prevăzuţi de indicatorii de performanţă şi
durata cât acesta nu a putut fi asigurat.
2. Definiţii
Apă potabilă -
apă care îndeplineşte indicatorii de potabilitate prevăzuţi de legislaţia
în vigoare (Legea 458/2002)
Contract - document de reglementare cu caracter normativ,
care stabileşte condiţiile minimale pentru relaţiile comerciale dintre operator şi
utilizator
Grad de asigurare în furnizare - nivel procentual de asigurare
a debitului şi presiunii apei necesare consumatorului într-un interval
de timp
Presiune de serviciu - presiunea ce trebuie asigurată de operator în punctul de branşare în condiţii
normale de exploatare
Indicatori de performanţă garantaţi - parametri
ai serviciului de furnizare ale căror niveluri minime de calitate se stabilesc şi pentru care sunt prevăzute, penalizări în licenţă sau în contractele de furnizare, în cazul nerealizării
lor
Punctul de delimitare a instalaţiilor de alimentare cu apă dintre operator şi
utilizator - locul în care instalaţiile aflate în proprietatea sau în administrarea utilizatorului se racordează la instalaţiile
aflate în administrarea operatorului de servicii
Secţiune de control - locul de unde se prelevează probe de apă în
vederea analizelor de laborator , acest loc fiind pentru apa potabilă : căminul de branşament/apometru
sau primul robinet de la utilizator
Serviciul public de alimentare cu apă - cuprinde activitatea
de captare, de tratare a apei brute, de transport şi de distribuţie
a apei potabile la utilizatori
Utilizator - orice persoană fizică sau juridică, proprietară sau cu împuternicire dată de proprietarul unui imobil, având branşament propriu de apă şi/sau racord de canalizare şi care beneficiază, pe bază de
contract, de serviciile operatorului/prestatorului
Agent constatator împuternicit - persoana împuternicită din cadrul regiei care verifică şi constată gradul de asigurare a serviciului de alimentare cu apă potabilă la parametrii fizici şi calitativi prevăzuţi de indicatorii de performanţă
Comisia de evaluare -comisie compusă din personal al Regiei care, pe baza proceselor verbale întocmite de către agentul constatator evaluează, centralizează şi propune spre aprobare măsuri Directorului General/ Consiliului de Administraţie
3. Documente de referinţă
-
Licenţa pentru
serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare, eliberată de
către Autoritatea Naţională de Reglementare a Serviciilor
Publice de Gospodărie Comunală prin Ordinul nr. 133/11.11.2003
-
Regulament de organizare şi
funcţionare a serviciilor publice de alimentare cu apă şi
de canalizare - aprobat prin HCL 164/27.03.2003 şi HCL751/27.05.2004
-
Contractul
de delegare a gestiunii nr. 6987 din 23.04.2004 încheiat cu Consiliul Local
al Municipiului Oradea, aprobat prin HCL nr. 214/31.03.2004
-
Contractul
de branşare/racordare şi utilizare a serviciilor publice de alimentare
cu apă şi de canalizare - încheiat între S.C. Compania de Apă Oradea (RA Apă Canal) şi
utilizatorii săi - aprobat prin HCL 164/2003
4. Descrierea procesului
4.1. Principii
Documentele în baza cărora S.C. Compania de Apă Oradea funcţionează,
având drepturile şi obligaţiile unui operator de servicii de apă şi
canalizare (Licenţa de operator, Contractul de delegare a gestiunii, Regulamentul
de organizare şi funcţionare a serviciilor publice de alimentare
cu apă şi de canalizare) şi Contractul
de branşare/racordare şi utilizare a serviciilor publice de alimentare
cu apă şi de canalizare prevăd:
-
obligaţia operatorului de a livra apă în condiţii normale de exploatare la o presiune de serviciu în punctul de branşare de 1,5 atm (Conform Contractului de prestări
servicii - presiunea de serviciu = 1,5 atm)
-
obligaţia operatorului de a furniza apă potabilă la
parametri de calitate conform Legii nr. 458/2002.
-
obligaţia operatorului de a reduce factura utilizatorului, în concordanţă cu gradul de neasigurare a serviciului de alimentare cu apă la parametri fizici şi calitativi prevăzuţi în contract (presiunea de serviciu şi
calitatea apei)
4.2. Întocmirea
documentaţiei.
Descrierea procesului
I). Neasigurarea presiunii
de serviciu de 1,5 atm în condiţii normale de exploatare
În urma reclamaţiei consumatorului (în scris, telefonic sau personal,
la Dispecerat, Compartimentul Reclamaţii sau Secţia Reţele
Apă-Canal), privind neasigurarea presiunii de furnizare a apei la
punctele de consum din imobil, se procedează astfel:
-
Se
verifică de către dispecerul de serviciu, în colaborare cu
personalul Secţiei Reţele Apă Canal, situaţia concretă a
reţelei
publice din care se alimentează branşamentul reclamantului. În
cazul în care se constată că a intervenit unul din fenomenele
perturbatoare mai jos menţionate:
-
întreruperi în furnizarea
energiei electrice la uzine de apă / staţii de pompare
-
lucrări de modernizare, reparaţii şi întreţinere planificate, anunţate
cu 48 de ore înainte
-
avarii în
sistemul public de distribuţie,
se comunică reclamantului cauza pentru care nu se asigură presiunea de serviciu, iar reclamaţia se consideră neîntemeiată, operatorul fiind exonerat de răspundere;
-
În varianta în care
nu se depistează nici una din situaţiile de mai sus, agentul constatator se deplasează la faţa
locului în termen de maximum 24 ore de la primirea reclamaţiei;
-
Agentul constatator
procedează la măsurarea presiunii în punctul de branşare. Rezultatele măsurătorilor se consemnează într-un proces verbal tipizat semnat şi
de reclamant sau de reprezentantul acestuia;
-
În cazul în care această presiune p ≥ 1,5 atm. reclamaţia se stinge, nefiind întemeiată;
-
În cazul în care
p < 1,5 atm, se citeşte contorul de branşament la momentul constatării deficienţei şi respectiv la momentul remedierii acesteia. Aceşti indexi vor fi consemnaţi
în procesul verbal de constatare;
-
În varianta în
care 1 atm ≤ p < 1,5 atm utilizatorul va beneficia de o reducere egală cu 5% din contravaloarea cantităţii de apă cuprinsă între indexii mai sus menţionaţi;
-
În varianta în
care p < 1 atm utilizatorul va beneficia de o reducere egală cu 10% din contravaloarea cantităţii de apă cuprinsă între indexii mai sus menţionaţi.
-
Reducerea valorii
facturate se va face în prima factură emisă după rezolvarea reclamaţiei, iar suma dedusă va fi marcată distinct pe factură.
-
Secţia Reţele Apă Canal va lua măsurile de încadrare în parametri tehnici (p ≥ 1,5
atm).
Exemplu de calcul :
În urma reclamaţiei unui utilizator se constată că presiunea la punctul de branşare este de 0,9 atm. în condiţiile pct. 2 de mai sus. De la momentul constatării şi până la remedierea situaţiei se consumă pe acel branşament
o cantitate de 20 m3.
Valoarea acordată pentru reducere se calculează astfel :
10% x 20 m3 x 17.417 lei/ m3 = 34.834 lei, unde 17.417 lei/ m3
= preţ apă (inclusiv TVA).
II). Neasigurarea
calităţii apei la parametri impuşi
de Legea nr. 458/2002
În urma reclamaţiei consumatorului (în scris, telefonic sau personal,
la Dispecerat, Compartimentul de Mediu, Compartimentul Reclamaţii) privind
neasigurarea parametrilor de calitate ai apei, se procedează astfel:
1. Agentul
constatator (din cadrul Compartimentului Mediu Calitate) în colaborare cu
personalul Secţiei Reţele/Departamentului Desfacere se deplasează la
faţa locului în termen de maximum 4 ore de la primirea reclamaţiei;
2. Dacă în
urma analizei organoleptice se constată că apa livrată respectă indicatorii
de potabilitate (culoare limpede, fără miros şi fără gust),
reclamaţia se stinge, nefiind întemeiată;
3. În
cazul în care se constată că din punct de vedere organoleptic apa
nu este potabilă, se va proceda la spălarea reţelei interioare
de utilizare, concomitent cu spălarea reţelei de distribuţie
din zonă şi se va depista cauza degradării apei potabile.
Instalatorul va citi indexul contorului de branşament al reclamantului,
după care se vor deschide robineţii din reţeaua interioară,
lăsând apa să curgă până la momentul în care se constată că apa îndeplineşte
parametrii de potabilitate din punct de vedere organoleptic. Se va citi din
nou indexul contorului, iar pentru cantitatea de apă consumată între
cele două citiri, nu se va emite factură către utilizator.
Cei doi indexi citiţi pe contor vor fi înscrişi atât în procesul
verbal de prelevare apă potabilă, cât şi în fişa contorului.
Cantitatea de apă utilizată la spălarea reţelelor se
va înscrie în categoria consum tehnologic;
4. După ce
se constată organoleptic că apa are calităţi de potabilitate,
se prelevează o probă care va fi supusă analizei fizico-chimice şi
bacteriologice. În termen de 30 de zile de la primirea reclamaţiei
se va da un răspuns în scris reclamantului, răspuns la care se
ataşează un exemplar al buletinului de analiză.
Exemplu:
- Citirea curentă a contorului de branşament
(în data de 21.04) - Index contor = 182
- Constatarea neasigurării calităţii
apei (în data de 30.04) - Index contor = 194
- Citirea contorului
după spălarea reţelei
(în data de30.04) - Index contor = 197
- Citirea curentă a contorului de branşament
(în data de 21.05) - Index contor = 210
Cantitatea de 3 m3 (197-194) nu se va factura
Se va emite factură pentru
cantitatea de 25 m3: (194-182) + (210-197) = 25 m3